Guide for riktig vask av bilen

Har du en bil som er fin i lakken (eller skal bli fin), holder det seg blankt lenge om du bruker riktig metode når du vasker.

1. Sjekk været

Sørg for, i størst mulig grad, at været tillater vask av bilen. Under sterk sol risikerer du at vann, avfetting og såpe tørker raskt inn og lager merker og stygge flekker i lakken. På en overskyet dag slipper du å bekymre deg for dette.

2. Finn frem alt du trenger

  • Du sparer mye tid på å gjøre alt klart før du setter i gang.
  • Hold utstyr som er i direkte kontakt med lakk, langt unna bakken eller andre møkkete og støvete steder for å unngå riper.

3. Forvask

Dette steget er det viktigste for å utføre en mest mulig skånsom vask. Du bør alltid starte med en grundig forvask. Forvasken går ut på å få vekk mest mulig skitt, uten å berøre bilen. Det er en stor fordel om du har en høytrykkspyler du kan bruke.

  • Start alltid bilvasken med en grundig forvask, uten berøring av bilens lakk.
  • Smuss og skitt løsnes ved hjelp av avfettingsmidler, for eksempel Tartech Xtra. Virketiden er 3-5 minutter.
  • Legg Kenotek 4000 skumsåpe på toppen av avfettingen før du spyler av.
  • Avfettingsmidler som Tartech sprayes på nedenfra og oppover (for å hindre at det oppstår rennemerker). Det er ofte ikke nødvendig å bruke Tartech Xtra høyere enn til underkant av rutene, i tillegg til panser og bagasjeluke.
  • Sommerstid er det ikke nødvendig med avfetting på hver vask.
  • Særlig på vårparten, bør du bruke en metallpartikkelfjerner som Wheel Cleaner Ultra. Den tar bort inngrodd piggstøv fra lakken.

4. Felg og motorvask

  • Etter forvask kan du gjerne gå løs på felger for å fjerne smuss, bremsestøv og asfaltflekker.
  • Bruk gjerne en god felgbørste sammen med Wheel Cleaner Ultra.
  • Motorvask kan du med fordel utføre nå, før neste steg (håndvask). Det er ikke nødvendig å vaske motoren hver gang du vasker bilen, men det bør gjøres et par ganger i året for å fjerne støv og eventuelt oljesøl.
  • Sørg for at motoren er kald når du vasker den!
  • Beskytt eller dekk til elektriske komponenter som dynamo, fordeler og batteri (hvis disse sitter utsatt for vann).
  • Bruk Kenotek 4000 og børster for å løsne skitt. Spyl deretter forsiktig av med hageslangen. Du må ikke flomme motoren med vann.
  • Alternativt, kan du bruke en fuktig klut i stedet for å skylle motoren med vann – og bare tørke bort det verste.

5. Håndvask

  • Håndvask begynner du først med når du er sikker på at du ikke får fjernet mer smuss og skitt uten å fysisk berøre bilen.
  • Bruk gjerne en PH-nøytral såpe som Kenotek Snow Foam Shampoo.
  • Det er en fordel å bruke to bøtter. En til rent såpevann, og en annen til skylling av svamp og vaskehanske.
  • Vask bilen fra taket og ned. Nedre dørpaneler og dørkarmer vasker du helt til slutt.
  • Hvis du bruker en detaljkost, er det lettere å komme til i kriker og kroker.

6. Clay – Brukes kun om bilen skal poleres!

  • Selv etter en skikkelig vask, vil du mest trolig fortsatt kjenne nupper i lakken (særlig på nedre dørpaneler). Disse fjernes ved hjelp av clay. Hvis clayen brukes riktig, er dette en skånsom metode som ikke skader lakken.
  • Clay brukes alltid før polering, men bør ikke brukes når du ikke skal polere bilen.
  • Du risikerer “marring” med mindre du bruker en myk clay og er veldig forsiktig.
  • Clay må alltid brukes med rikelig smøremiddel eller “lube” som Zvizzer Clay Lubricant.
  • Jobb deg alltid ovenfra og nedover på bilen – dermed tar du de reneste stedene først.

7. Tørk

  • Etter en fullstendig vask, bør du tørke bilen med et dedikert biltørkehåndkle som Twisted Towel. Dette suger opp vann og sørger for at vannet ikke tørker inn og lager kalkringer.
  • Når du tørker bilen, bør du alltid jobbe deg ovenfra og nedover på bilen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *