Har du en bil som er fin i lakken (eller skal bli fin), holder det seg blankt lenge om du bruker riktig metode når du vasker.
1. Sjekk været
Sørg for, i størst mulig grad, at været tillater vask av bilen. Under sterk sol risikerer du at vann, avfetting og såpe tørker raskt inn og lager merker og stygge flekker i lakken. På en overskyet dag slipper du å bekymre deg for dette.
2. Finn frem alt du trenger
- Du sparer mye tid på å gjøre alt klart før du setter i gang.
- Hold utstyr som er i direkte kontakt med lakk, langt unna bakken eller andre møkkete og støvete steder for å unngå riper.
3. Forvask
Dette steget er det viktigste for å utføre en mest mulig skånsom vask. Du bør alltid starte med en grundig forvask. Forvasken går ut på å få vekk mest mulig skitt, uten å berøre bilen. Det er en stor fordel om du har en høytrykkspyler du kan bruke.
- Start alltid bilvasken med en grundig forvask, uten berøring av bilens lakk.
- Smuss og skitt løsnes ved hjelp av avfettingsmidler, for eksempel Tartech Xtra. Virketiden er 3-5 minutter.
- Legg Kenotek 4000 skumsåpe på toppen av avfettingen før du spyler av.
- Avfettingsmidler som Tartech sprayes på nedenfra og oppover (for å hindre at det oppstår rennemerker). Det er ofte ikke nødvendig å bruke Tartech Xtra høyere enn til underkant av rutene, i tillegg til panser og bagasjeluke.
- Sommerstid er det ikke nødvendig med avfetting på hver vask.
- Særlig på vårparten, bør du bruke en metallpartikkelfjerner som Wheel Cleaner Ultra. Den tar bort inngrodd piggstøv fra lakken.

4. Felg og motorvask
- Etter forvask kan du gjerne gå løs på felger for å fjerne smuss, bremsestøv og asfaltflekker.
- Bruk gjerne en god felgbørste sammen med Wheel Cleaner Ultra.
- Motorvask kan du med fordel utføre nå, før neste steg (håndvask). Det er ikke nødvendig å vaske motoren hver gang du vasker bilen, men det bør gjøres et par ganger i året for å fjerne støv og eventuelt oljesøl.
- Sørg for at motoren er kald når du vasker den!
- Beskytt eller dekk til elektriske komponenter som dynamo, fordeler og batteri (hvis disse sitter utsatt for vann).
- Bruk Kenotek 4000 og børster for å løsne skitt. Spyl deretter forsiktig av med hageslangen. Du må ikke flomme motoren med vann.
- Alternativt, kan du bruke en fuktig klut i stedet for å skylle motoren med vann – og bare tørke bort det verste.
5. Håndvask
- Håndvask begynner du først med når du er sikker på at du ikke får fjernet mer smuss og skitt uten å fysisk berøre bilen.
- Bruk gjerne en PH-nøytral såpe som Kenotek Snow Foam Shampoo.
- Det er en fordel å bruke to bøtter. En til rent såpevann, og en annen til skylling av svamp og vaskehanske.
- Vask bilen fra taket og ned. Nedre dørpaneler og dørkarmer vasker du helt til slutt.
- Hvis du bruker en detaljkost, er det lettere å komme til i kriker og kroker.
6. Clay – Brukes kun om bilen skal poleres!
- Selv etter en skikkelig vask, vil du mest trolig fortsatt kjenne nupper i lakken (særlig på nedre dørpaneler). Disse fjernes ved hjelp av clay. Hvis clayen brukes riktig, er dette en skånsom metode som ikke skader lakken.
- Clay brukes alltid før polering, men bør ikke brukes når du ikke skal polere bilen.
- Du risikerer “marring” med mindre du bruker en myk clay og er veldig forsiktig.
- Clay må alltid brukes med rikelig smøremiddel eller “lube” som Zvizzer Clay Lubricant.
- Jobb deg alltid ovenfra og nedover på bilen – dermed tar du de reneste stedene først.

7. Tørk
- Etter en fullstendig vask, bør du tørke bilen med et dedikert biltørkehåndkle som Twisted Towel. Dette suger opp vann og sørger for at vannet ikke tørker inn og lager kalkringer.
- Når du tørker bilen, bør du alltid jobbe deg ovenfra og nedover på bilen.
